Do nove spletne strani čez vikend? Ni nemogoče

Švedski start up Lovable je razvil orodje, ki milijonom ljudi brez znanja programiranja omogoča, da svoje ideje takoj pretvorijo v spletne strani, aplikacije in druge spletne dejavnosti.
Oskar Munck af Rosenschöld nikoli ni nameraval delati v zabavni industriji. Toda med fiko (odmorom za kavo) v Stockholmu mu je prijatelj, filmski producent, predstavil idejo za zagonsko podjetje – spletno tržnico, ki bi povezovala producente filmov z vlagatelji in tako pomagala evropskim filmskim ustvarjalcem pri nikoli končani nalogi zbiranja sredstev.
Takšne ideje zelo pogosto ostanejo le na ravni pogovora. Toda le nekaj mesecev pozneje je projekt FrameSage začel delovati in zabeležil prvi prihodek v višini 50.000 dolarjev – po zaslugi novega orodja za programiranje s pomočjo umetne inteligence, Lovable, ki ga je Munck af Rosenschöld uporabil za izgradnjo infrastrukture podjetja v le desetih dneh.
“Počutiš se, kot da imaš čarobni ključ za razvoj programske opreme,” pravi Munck af Rosenschöld, ki sicer dela kot projektni vodja v farmacevtskem podjetju in pred tem ni nikoli programiral, razen pri pouku v šoli. “To nam je prihranilo več deset tisoč dolarjev za razvijalce in približno štiri mesece dela.”
Samo junija 750 tisoč projektov z Lovable
Munck af Rosenschöld ni edini mladi ustanovitelj podjetja, ki je navdušen nad novim švedskim samorogom na področju umetne inteligence. Samo v juniju je bilo z le nekaj opisnimi stavki in nekaj kliki na Lovablu ustvarjenih in zagnanih približno 750 tisoč projektov – od aplikacij, spletnih strani do celotnih podjetij.
To v ničemer ni podobno delu okornih postavljavcev spletnih projektov iz preteklosti, ki so odgovorni za nešteto osebnih spletnih strani, ki so morda videti kul, a niso funkcionalne. Projekti, ki jih je zahvaljujoč generativni umetni inteligenci na Lovablu mogoče ustvariti v nekaj minutah, so dejansko delujoči izdelki z različnimi funkcijami, od pošiljanja e-novic do izvajanja plačil prek aplikacije Stripe.
Jaleel Miles iz Malmöja na Švedskem je v samo dveh mesecih s pomočjo Lovabla ustanovil svoje zagonsko podjetje za upravljanje restavracij Quicktables. Od maja je prek spletne strani s prodajo ustvaril več kot 120.000 dolarjev.
Najhitreje rastoče softversko podjetje
Lovable je postal najhitreje rastoče zagonsko podjetje za programsko opremo v zgodovini, saj je v samo osmih mesecih od ustanovitve novembra lani dosegel 100 milijonov dolarjev prihodkov iz naročnin. S tem je zasenčil druga hitro rastoča podjetja, kot sta izraelsko zagonsko podjetje za varnost v oblaku Wiz in platforma za upravljanje človeških virov Deel iz San Francisca, ki sta isti mejnik dosegla v 18 mesecih oziroma v nekaj manj kot dveh letih.
“Ljudje smo po srcu ustvarjalci, vendar sta sposobnost pisanja programske kode ali dostop do kapitala odločilna dejavnika pri ustvarjanju programske opreme,” pravi 34-letni soustanovitelj in glavni direktor Anton Osika, ki je Lovable zagnal septembra 2023. “Zdaj vstopamo v novo obdobje.”
Lovabla ne uporabljajo samo mladi ustanovitelji, ki začenjajo z ničle. Podjetje QConcursos iz Ria de Janeira ima okoli 200 zaposlenih, ki brazilskim študentom pomagajo pri pripravi na sprejemne izpite za univerzo. Glavni direktor Caio Moretti pravi, da je z Lovablom v samo dveh tednih razvil novo premium različico svoje aplikacije. V prvih 48 urah je z njo zaslužil več kot tri milijone dolarjev. “Če bi programirali na naši izvirni platformi, bi za razvoj novega izdelka potrebovali leto dni,” pravi.
Z Lovablom smo v samo dveh tednih razvil novo premium različico svoje aplikacije. Na naši izvirni platformi bi za to potrebovali leto dni.
Caio Moretti, QConcursos
Z 200 milijoni svežega kapitala v boj s konkurenco
Partnerja v družbi tveganega kapitala Bena Fletcherja je prepričala aplikacija za spremljanje turnirjev v pickleballu. Investitor iz Londona je v enem vikendu na Lovablu razvil orodje, ki Accelu pomaga pregledovati prodajne podatke zagonskih podjetij. Zdaj vodi 200 milijonov dolarjev vreden krog financiranja Lovabla, v katerem dela 45 ljudi, njegovo vrednost pa ocenjujejo na 1,8 milijarde dolarjev. Soustanovitelja naj bi skupaj imela 50-odstotni delež, ki je tako vreden 900 milijonov dolarjev).
Teh 200 milijonov dolarjev naj bi ob že prej zbranih 23 milijonih Lovablu pomagalo kosati se s konkurenco dobro financiranih tekmecev iz Kalifornije. Med njimi sta Replit (ki je nazadnje zbral 97 milijonov dolarjev ob ocenjeni vrednosti 1,2 milijarde dolarjev) in StackBlitz, ki je januarja zbral 105 milijonov dolarjev sredstev in je na letošnjem Forbesovem seznamu zagonskih podjetij, ki naj bi kmalu dosegla vrednost milijardo dolarjev. Vendar niso le novinci tisti, ki bi morali skrbeti ekipo Lovabla. Tudi velikana umetne inteligence OpenAI in Google, čigar integrirano razvojno okolje Firebase Studio lahko ustvarja aplikacije in spletne strani na podlagi preprostih navodil v angleščini, se zanimata za trg tako imenovanega “vibe kodiranja”.
Veliki ne čakajo
Enaka tehnologija, kot jo uporabljajo Lovable in njegovi tekmeci, se širi tudi med profesionalce v Silicijevi dolini. Zagonska podjetja, kot so Cursor, Cline in Cognition, ki razvijajo orodja za profesionalne programerje, spreminjajo način razvoja tehnologije. Satya Nadella iz Microsofta trdi, da kar 30 odstotkov programskih kod podjetja zdaj piše umetna inteligenca.
Sundar Pichai iz Googla, ki za svoje podjetje pravi nekaj podobnega, naj bi porabil 2,4 milijarde dolarjev, da je pridobil ustanovitelje podjetja za programsko opremo Windsurf in tako okrepil Googlova orodja za umetno inteligenco. Nekoč tako zaželene inženirje programske opreme naj bi v zadnjem času odpuščali v obeh podjetjih. Sklad tveganega kapitala SignalFire, ki spremlja zaposlovanje v tehnološkem sektorju, je lani zabeležil četrtinski padec zaposlovanja programerjev začetnikov.
Toda Lovable se ne pretvarja, da je namenjen profesionalcem. Njegovi oboževalci so izumitelji, oblikovalci in podjetniki. “Programski razvijalci so resnično pomembni, vendar pomenijo le odstotek trga,” pravi Fletcher.
Satya Nadella iz Microsofta trdi, da kar 30 odstotkov programskih kod podjetja spiše umetna inteligenca.
Mesečna naročnina od 25 dolarjev navzgor
Za podjetnike, kot je Theresa Anoje, ki ni nikoli programirala ničesar drugega kot popravke na svoji Tumblr strani, je Lovable pomenil preobrat. Ustanoviteljica iz San Francisca je že leta želela svoje karierne e-novice Remotely Good razviti v celovito spletno stran za iskanje zaposlitve, vendar je naletela na ovire pri zbiranju kapitala in širitvi projekta. Nato je s pomočjo Lovabla v samo enem vikendu ustvarila novo spletno stran. “Bilo je neverjetno olajšanje,” pravi. “Bilo je odkritje.”
Lovable vsakomur omogoča, da brezplačno ustvari nekaj preprostih projektov, vendar je za bolj zapletene funkcije in zahteve za podporo umetne inteligence pri programiranju treba plačati mesečno naročnino, ki se začne pri 25 dolarjih. Ustvarjanje igre, podobne klasični mobilni igri Snake, bi na Lovablu stalo en dolar, medtem ko bi bolj zapletena aplikacija stala tudi do 50 dolarjev. A to je še vedno manj kot urna postavka povprečnega programerja.
Od znanstvenega raziskovanja…
Osika sam ni začel kot programer, čeprav je že od 12. leta programiral podobne preproste igre, kot jih Lovable zdaj ustvari v nekaj minutah. Študiral je fiziko na elitnem švedskem Kraljevem tehnološkem inštitutu KTH, nato pa delal v največjem laboratoriju za fiziko delcev na svetu CERN. Tam je ostal le nekaj mesecev. CERN je zaposloval na tisoče najboljših fizikov na svetu, vendar je Osika kmalu začel meniti, da je počasno in mukotrpno delo na “nemogočih projektih”, kot je iskanje temne snovi, potrata človeškega potenciala.
Po kratkotrajnem delu v stockholmski družbi Ampfield, ki se ukvarja s trgovanjem z vrednostnimi papirji za svoj račun, se je Osika leta 2017 pridružil zagonskemu podjetju na področju umetne inteligence v izobraževanju, nato pa postal soustanovitelj in tehnični direktor podjetja Depict AI, kjer je soustanovitelju Oliverju Edholmu pomagal pri prodaji algoritma za priporočanje izdelkov v slogu Amazona trgovcem na drobno.
… do prvega podjetja
Pridružila sta se inkubatorju za zagonska podjetja Y Combinator in v enem letu ustvarila milijon dolarjev prihodkov, leta 2022 pa zbrala 17 milijonov dolarjev od znanih vlagateljev, kot je Tiger Global. Toda rast Depicta se je upočasnila zaradi velikanskega razmaha spletne trgovine v času pandemije, poleg tega pa se je s prihodom ChatGPT-ja skokovito povečala priljubljenost umetne inteligence. “Pomislil sem, da moramo to početi v Depictu ali pa moram najti način, kako izkoristiti ta ogromen val, ki prihaja proti nam,” se spominja Osika.
Bil je tako prepričan v potencial te tehnologije, da je v prostem času razvil orodje za umetno inteligenco z imenom GPT Engineer in ga junija 2023 objavil na razvojni platformi Github. Ko je aplikacija skoraj čez noč prišla na vrh najbolj priljubljenih vsebin na Githubu, je Osika vedel, da je na pravi poti. Zato je dal odpoved in kot soustanovitelja in tehničnega direktorja novega podjetja povabil nekdanjega sodelavca iz podjetja Depict, Fabiana Hedina.
Odločila sta se njegov program GPT Engineer, ki je bil programsko zahteven, spremeniti v vizualno orodje, ki ga bo lahko uporabljal vsak. “Ugotovila sva, da je to izjemno močno orodje,” pravi Hedin. Oktobra 2023 sta pod vodstvom sklada tveganega kapitala Hummingbird zbrala osem milijonov dolarjev začetnega kapitala.
Ostra konkurenca
Ko prva različica Lovabla ni uspela, so jo prenovili, da je lahko uporabna za kaj več kot le za izdelavo preprostih iger ali statičnih spletnih strani. V dobrem mesecu po vnovičnem zagonu, novembra 2024, je Lovable zaslužil več kot pet milijonov dolarjev.
A je konkurenca huda. Zaradi osredotočenosti na portfeljske spletne strani in preproste prototipe se je znašel v neposrednem spopadu s prejšnjo generacijo samorogov, kot so Figma in ustvarjalci spletnih strani, kot sta Wix in Squarespace. Vsa ta podjetja razvijajo tudi lastna orodja za umetno inteligenco. Figma je v začetku tega leta na trg poslala generator programskih kod, junija pa je podjetje Wix, ki kotira na borzi Nasdaq, za 80 milijonov dolarjev kupilo šest mesecev staro zagonsko podjetje za programsko opremo na osnovi umetne inteligence.
S prenovljeno različico Lovabla so v enem mesecu zaslužili več kot pet milijonov dolarjev.
Vse le ni tako preprosto
Lovable ima svoje omejitve. Je odlično orodje za spletno oblikovanje, vendar je za bolj zapletene aplikacije še vedno potrebna človeška roka. Za nizozemskega inženirja umetne inteligence Lennerta Jansena je bil prototip, izdelan z Lovablom, dovolj, da je za svoj start up Airweave, ki pomaga povezovati aplikacije, kot je Gmail, z avtonomnimi koščki programske kode, imenovanimi AI agenti, pridobil mesto v Y Combinatorju.
Lovable je imel težave s tehničnim delom programiranja, zato je Jansen to ročno programiral in pozneje tudi že na novo napisal del, programiran s pomočjo Lovabla. Kljub temu je pospešitev začetnega dela pomenila velik prihranek časa. “Če ne bi imela Lovabla, ne bi imela tako oprijemljivega izhodišča,” pravi Jansen. “Glede na hitrost, s katero se razvija ta trg, je bila to velika zmaga.” Airweave zdaj zasluži 17.000 dolarjev na mesec in je pravkar pridobil šest milijonov dolarjev svežega denarja.
Zanašanje na iste modele kot tekmeci
Še ena ranljivost: tako kot mnoga druga mlada podjetja na področju “vibe kodiranja” se tudi Lovable zanaša na isti niz osnovnih modelov umetne inteligence, zlasti na model Claude podjetja Anthropic. Lovable za te modele porabi milijone dolarjev na mesec, da lahko izvaja svoje programiranje. Nekateri drugi start upi porabijo še več, kar je Anthropicu omogočilo, da bo letos zabeležil štiri milijarde dolarjev prihodkov. Nazadnje so njegovo vrednost ocenili na 60 milijard dolarjev, zdaj pa svoje lastno orodje za programiranje prodaja tudi neposredno.
Osika proti tako močni konkurenci ne more veliko storiti, razen da se drži izdelave produktov, ki jih imajo ljudje radi, in skače med različnimi modeli umetne inteligence, da bi našel najboljšega in najcenejšega.
Avtor izvirnega članka je Ian Martin.